onsdag 20. mai 2009

Har Oslo NAV en krevende brukergruppe?

NAV Oslo sliter med høyt sykefravær og lang saksbehandlingstid med stort etterslep. Dagbladet skriver det skyldes:

* Manglende opplæring* Forstår ikke dataprogrammene* Mange sykemelder seg* Blir ikke hørt av ledelsen.

Oslo har en stor andel av fremmedkulturelle brukere, kan dette være en medvirkende årsak?

Fylkesdirektøren i NAV Telemark, Terje Tønnessen, skal steppe inn som midlertidig fylkesdirektør for NAV Oslo fra og med i dag.

"- Regionen ser ut til å slite med de samme problemene som NAV i resten av landet, men disse er forsterket grunnet størrelsen og omfanget på sakene", sier Tønnessen.  Ikke bare datakunnskaper, altså.

Ansatte er redde for å snakke i frykt for repressalier fra ledelsen, Tønnesen ber om ærlige tilbakemeldinger, jeg håper han får det.

Det er bevilget 710 millioner ekstra til NAV, noen av de går til 50 eksperter som skal avhjelpe i Oslo.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det er ikke bare blant brukerne at det er mange fremmedkulturelle - men også blant de ansatte. Kan dette ha noe å si, tro?

Anonym sa...

De har en stor andel av fremmedkulturelle ansatte også. Tror noe av svaret ligger der ;)

wander sa...

Heisann. Prøver nå å sette i gang en blogg om NAV. Velkommen inn:

http://nav-norge.blogspot.com/